Profylax

Vaccination_w-1024x683

Hundar och katter bör vaccineras årligen. Hundar vaccineras mot hundpest (parvo), valpsjuka, smittsam leverinflammation (HCC) och kennelhosta. Katter vaccineras mot kattsnuva och kattpest. Läs mer om vaccination här.

123

Kastration är ett rutiningrepp och kan utföras på alla hundar, katter, kaniner och marsvin. Friska djur  kastreras från ca 5-6 månaders ålder, men kan göras tidigare i vissa fall. Kastration förebygger ovälkomna kattungar/valpar och man slipper hormonella könsrelaterade beteenden.  Läs mer om kastration här.

123-1024x678-1-1024x685

Regelmässig avmaskning av hund och katt rekommenderas inte! Man ska aldrig avmaska ”för säkerhets skull” då risken är stor att vi får resistenta maskar och i framtiden får svårt att hitta verksamma avmaskningsmedel. Läs mer om avmaskning här.

Louise-Svanholm-Leg.Vet_width

En veterinärbesiktning är en noggrann klinisk undersökning. Besiktning kan göras av olika skäl – inför försäljning av valpar eller kattungar, vid ägarbyte på vuxna djur, för försäkring av ett vuxet djur eller inför parning av tikar äldre än 7 år.  Läs mer om besiktning här.

Bessy2

En tik är dräktig omkring 63 dagar (58-68 dagar). Efter ungefär 25 dagar kan man se fostren med ultraljud och då kan man se både hjärtverksamhet och fosterrörelser, men det är svårt att med säkerhet ange antal valpar. Röntgen är lättare att använda för att se antal valpar, men är kullen stor kan det vara svårt även då. Valparna kan ses med röntgen efter ca 45 dagars dräktighet. Läs mer om dräktighet här.

166

Tandsjukdomar är mycket vanliga hos både hund och katt. Hundar drabbas av plack och tandsten som kan ge upphov till tandköttsinflammation och tandlossning.  Läs mer om tandbehandlingar här.