Tänder

Tandsjukdomar är mycket vanliga hos både hund och katt. Hundar drabbas av plack och tandsten som kan ge upphov till tandköttsinflammation och tandlossning. Tandborstning (helst varje dag!) och sköljning av munnen med klorhexidinlösning (Paroex eller utspädd Corsodyl) är det enda som fungerar förebyggande. Blir det mycket tandsten och tecken på tandköttsinflammation bör man boka tid för ordentlig åtgärd av munnen. Endast under narkos kan man få bort den skadliga tandstenen under tandköttskanten. Vi tar bort tandsten med ultraljudscaler, vilket är en effektiv och skonsam metod. Vid behov drar vi ut tänder som drabbats av tandlossning.

Katter kan också drabbas av tandsten och tandlossning, men vanligare är att katter får en mycket smärtande tandsjukdom som heter FORL. FORL går inte att förebygga och det finns ingen behandling som får tänderna att läka igen. För att katten ska slippa ständig smärta från munnen får man röntga tänderna och sen dra ut eller amputera alla tänder som är skadade. FORL är vanligast hos äldre katter.

En del valpar tappar inte sina mjölktänder i tid, särskilt vanligt är det hos småhundar. Har inte mjölktanden tappats när den permanenta tanden är uppe till hälften kan man behöva dra ut den kvarsittande mjölktanden. Kvarsittande mjölktänder gör att det blir för trångt i munnen och de permanenta tänderna kan växa fel, vilket kan vara mycket svårt att rätta till senare i livet, så det är viktigt att agera i tid för att hundens bett ska bli korrekt! Ta för vana att titta vid valp/unghund i munnen varje vecka kring tiden för tandbytet (runt 5-6 månaders ålder) och tveka inte att kontakta oss för en kontroll av munnen om du är osäker.

Har hunden eller katten brutit en tand? I regel bör tanden dras ut för att undvika smärta och infektion i munnen. Upptäcker du en bruten tand i munnen på ditt djur bör du boka tid för undersökning så vi kan göra en bedömning om lämplig åtgärd.